dissabte, 12 de novembre de 2011

EXAMEN VISIONS I CANTS DE MARAGALL






PREGUNTES QUE HAN SORTIT A LES PAAU DE VISIONS I CANTS



1. Diu Joan Lluís Marfany que «les “Visions” no anaven dirigides a l’autoconeixement del poble català, sinó a l’elaboració i legitimació d’una teoria nacionalista». A partir d’aquesta citació, reflexioneu sobre el significat del passat historicollegendari en aquesta secció del llibre i comenteu-ne els elements que justifiquen les paraules de Marfany.
[3 punts]






L’alumne/a ha d’explicar quin sentit té la interpretació que fa Maragall de les llegendes tradicionals i ha de plantejar els elements dels personatges de les llegendes a partir dels quals Maragall formula poèticament el que per a ell constitueix l’essència de l’ànima catalana. Cadascun d’aquests dos aspectes es valorarà amb 1,5 punts.
Si l’alumne/a complementa la seva resposta de manera correcta i coherent amb alguna qüestió no explicitada estrictament en l’enunciat, però que hi és tanmateix pertinent, se li pot valorar fins a 1 punt, amb el benentès que la puntuació global de la pregunta no sobrepassarà els 3 punts.






1. Imma Farré diu, a propòsit de l’estructura de Visions i cants: «És una clara seqüència temporal. Són tres estacions que s’inicien en el passat (repàs d’alguns mites i personatges històrics que alhora s’han convertit en llegendes), s’aturen en el present i, finalment, es projecten cap al futur, amb una proposta d’acció». Comenteu aquesta afirmació i exposeu l’estructura del llibre i la relació que té amb l’objectiu de fixar «una simbologia catalanista», que Farré li atribueix.
[3 punts]











L’alumne/a ha d’explicar a grans trets les tres parts del llibre, ‹‹Visions›› ‹‹Intermezzo››, ‹‹Cants››, com a parts solidàries d’un únic projecte. Cadascuna de les parts es valorarà amb 1 punt.
Si l’alumne/a complementa la seva resposta de manera correcta i coherent amb alguna qüestió no explicitada estrictament en l’enunciat, però que hi és tanmateix pertinent, se li pot valorar fins a 1 punt, amb el benentès que la puntuació global de la pregunta no sobrepassarà els 3 punts.











3. Comenteu el poema següent, que forma part de Visions i cants, de Joan Maragall.
Tingueu en compte, sobretot, els aspectes següents (no cal tractar-los separadament ni en el mateix ordre):
a) la contextualització del poema en el llibre i la significació que té dins «Els tres cants de la guerra»;
b) l’anàlisi de la mètrica i la rima;
c) la reflexió sobre la relació entre la guerra i Espanya.
[3 punts pel contingut; 2 punts per la capacitat d’argumentació i anàlisi, l’ordenació de les idees i la coherència del discurs]






ODA A ESPANYA
Escolta, Espanya, — la veu d’un fill
que et parla en llengua — no castellana:
parlo en la llengua — que m’ha donat
la terra aspra:
en ’questa llengua — pocs t’han parlat;
en l’altra, massa.
T’han parlat massa — dels saguntins
i dels qui per la pàtria moren:
les teves glòries — i els teus records,
records i glòries — només de morts:
has viscut trista.
Jo vull parlar-te — molt altrament.
Per què vessar la sang inútil?
Dins de les venes — vida és la sang,
vida pels d’ara — i pels que vindran:
vessada, és morta.
Massa pensaves — en ton honor
i massa poc en el teu viure:
tràgica duies — a mort els fills,
te satisfeies — d’honres mortals,
i eren tes festes — els funerals,
oh trista Espanya!
Jo he vist els barcos — marxar replens
dels fills que duies — a que morissin:
somrients marxaven — cap a l’atzar;
i tu cantaves — vora del mar
com una folla.
2
On són els barcos? — On són els fills?
Pregunta-ho al Ponent i a l’ona brava:
tot ho perderes, — no tens ningú.
Espanya, Espanya, — retorna en tu,
arrenca el plor de mare!
Salva’t, oh!, salva’t — de tant de mal;
que el plor et torni fecunda, alegre i viva;
pensa en la vida que tens entorn:
aixeca el front,
somriu als set colors que hi ha en els núvols.
On ets, Espanya? — No et veig enlloc.
No sents la meva veu atronadora?
No entens aquesta llengua — que et parla entre perills?
Has desaprès d’entendre an els teus fills?
Adéu, Espanya!
1898






Els tres punts corresponents al comentari de contingut es poden assignar si l’alumne/a tracta, per separat o conjuntament, els aspectes especificats en les preguntes (a raó d’1 punt per cadascun d’ells), és a dir, si
a) sap situar el poema en el llibre i en “Els cants de la guerra” ;
b) analitza adequadament els aspectes formals del poema, especialment mètrica i rima
c) sap interpretar els sentit del poema pel que fa a la guerra i a la tensió Catalunya-Espanya, tot relacionant-lo amb el regeneracionisme.
Si l’alumne/a complementa la seva resposta de manera correcta i coherent amb alguna qüestió no explicitada estrictament en l’enunciat, però que hi és tanmateix pertinent, se li pot assignar per aquest concepte fins a 1 punt, amb el benentès que la puntuació global de la pregunta no sobrepassarà els 3 punts assignats al contingut.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada